iDTGV

Het vocabulaire is tenenkrommend. Een conducteur heet superviseur, een barjongen een barista, de bar heet iDzinc, de stiltecoupés iDzen, de overige coupés iDzap. De superviseur roept om dat je in de iDzen-ruimtes een zen attitude moet aannemen (wat neerkomt op: kop houden en vooral niet bellen).
Verder ben ik groot fan van de iDTGV, die ik vorige week nam van Parijs naar Nîmes en van Lyon naar Parijs. Paar weken van tevoren geboekt op internet, voor € 45,90 eerste klas op de heenreis en € 44,90 eerste klas op de terugreis. Dat is zo’n drie keer goedkoper dan de normale prijs.
iDTGV is een apart treinstel, vastgekoppeld aan een normale TGV. De verbindingen staan op deze interactieve kaart. Kaartjes zijn uitsluitend op internet te boeken en gaan volledig volgens yield management: hoe vroeger je boekt, des te minder je betaalt. Je print ze zelf thuis uit. Op iedere bestemming gaat 10 % van de kaartjes weg voor € 19 in de tweede klas en € 24 in de eerste. De iDTGV is vrijwel altijd goedkoper dan de trein waaraan hij vast zit. Volgens deze site strijken de Franse spoorwegen (SNCF) per reiziger ongeveer € 50 op.
De iDTGV is zowel van binnen als van buiten identiek aan een gewone dubbeldekker-TGV. Behalve de benamingen is het verschil dat de bar wat luidruchtiger is en dat er dvd’s gehuurd kunnen worden.
De vakbond Force Ouvrière Cheminots is – hoe kan het ook anders – tegenstander van deze nieuwerwetse treinen. De bond vindt de treinen die niet aan het loket te boeken zijn, indruisen tegen de geest van de openbare dienstverlening. Bovendien vreest het personeel dat toekomstige uitbreidingen ten koste gaan van reguliere treinen. Grootste euvel is waarschijnlijk dat het speciale personeelstarief niet geldt op de treinen: ongeacht de bestemming en de drukte betalen zij € 5 in de daluren en € 15 euro in de spits. De 220.000 werknemers van de SNCF vullen volgens Le Figaro met zijn allen 7 % van alle zitplaatsen in de TGV.

Reageer

*